Terveiset Tanskasta! (video)

Kävimme perheen kanssa Tanskassa kesäkuun alussa. Tein vasta matkavlogin pieneltä Helsingin reissultani ja ajattelin, että olisi hauska tehdä samanlainen tästäkin!

Kokosin tähän postaukseen vähän vinkkejä, mitä Tanskan reissulla kannattaa yleisesti ottaa huomioon ja kerron meidän kokemuksiamme matkasta.

Minä tykkään kartoista, joten piirsin yllä olevaan kuvaan paikat, joissa kävimme. E20 on iso moottoritie, joka vie Kööpenhaminasta Legolandiin. Huomaa, että Billundissakin on lentokenttä. Ebeltoftin ja Odden välissä kulkee autolautta, jolla pääsee näppärästi saarelta toiselle. Matkaan menee noin tunti.

Saavuimme Kööpenhaminaan lentäen tiistai iltana. Vuokrasimme auton lentokentältä, koska Tanska on sen verran pieni maa, että siellä kannattaa liikkua omalla autolla. Car rental / autovuokraus sijaitsee terminaalien lähellä, mutta se on erillisessä rakennuksessa. Kööpenhaminan lentokenttä on suuri ja sen ulkopuolella kulkee lentokenttäbussi 10min välein, jolla on helppo liikkua terminaalilta toiselle. Bussi ei maksa mitään. Bussilla pääsee myös autovuokraamolla. Me olimme autuaan tietämättömiä tästä systeemistä, mutta onneksi tanskalaiset puhuvat hyvin englantia, joten kysymällä pääsee pitkälle. Auton vuokrasimme Hertz yhtiöstä ja heidän kanssaan yhteistyö toimi erittäin hyvin.

Navigaattori kannattaa ehdottomasti ottaa reissuun mukaan, sillä muuten Tanskassa on aika hankala suunnistaa. Navigaattorin voi myös vuokrata autofirmasta. Samoin turvaistuimet.

Kööpenhaminaan pääsee autollakin Malmön kautta, mutta Ruotsin läpi ajaminen ei vain ole meidän juttu.. Yövyimme ensimmäisen yön Danhostel Copenhagen hostellissa, mikä oli todella siisti ja mukava paikka lapsiperheelle. Lisäksi hostelli oli edullinen ja siellä oli hyvä aamiainen. Aamiainen piti maksaa erikseen, mutta hostellissa oli myös yhteisiä tiloja, joissa pysti valmistamaan itselle aamiaisen omista aineksista.

Seuraavana päivänä suuntasimmekin Billundia kohti, jossa Legolandia sijaitsee. Ajoimme lähes koko matkan moottoritietä pitkin, mikä teki matkasta nopean. Kööpenhaminasta ajaa Billundiin 2,5 tunnissa. Moottoritiellä on se huono puoli, että yhden suuren sillan kohdalla tulee tietulli, joka maksaa 240 kruunua (reilu 30€). 1 euro on reilu 7 kruunua. Tanskassa ei kuitenkaan välttämättä tarvitse vaihtaa euroja kruunuiksi, sillä debit kortti käy missä vain.

Yövyimme kaksi seuraavaa yötä Hovborg Kro hotellissa, joka sijaitsi noin 20km päästä Legolandiassa. Legoland hotelli maksaa noin 450€/yö, mutta Billundin lähistöllä on todella paljon hurmaavia hotelleja ja majataloja, jotka maksavat 100-200€/yö. Billundissa on myös kohtalaisen iso lentokenttä, josta voi vuokrata auton. Hovborg Kro oli todella hurmaava ja siisti hotelli, jossa on kaunis ympäristö. Aamiainen oli myös hyvä, mutta se ei kuulunut hintaan.

Hotellissa oli pieniä legopöytiä siellä täällä, jossa pojat olisivat viihtyneet vaikka koko päivän.

Legoland oli ihana. Kävin siellä viimeksi 8 vuotiaana. Osa laitteista oli yhä siellä. Muutamaan oli tehty pieniä päivityksiä. Vanhin poikamme pääsi kaikkiin laitteisiin, sillä laitteet eivät olleet mitään kidutusvälineitä. Vuoristoradat olivat upeita, mutta eivät kieppuneet ylösalaisin, jolloin 120cm lapsi pääsi vanhemman seurassa mukaan. Nuoremmalle pojallekin löytyi upeita laitteita ja pojat tykkäsivät mennä kahdestaan moniin laitteisiin. Katso videolta lisää Legolandiasta, jossa viihdyimmekin kolmisen päivää. Ostimme kausiliput puistoon, sillä se tuli halvemmaksi kuin 2+1 päivää!

Haunted house. Talon sisällä oli myös huvipuistolaite. Kummitustalo oli todella hieno sisältä. Katso videolta kuvaa sisätiloista.

Puistossa oli oikein merirosvo teemainen alue, jossa oli paljon laiva-aiheisia huvilaitteita. Katso videolta kuvaa veneen kyydistä.

Tämä laite oli meidän poikien suosikki. Minulla on kuva vuodelta 1992, jossa istun itse tässä laitteessa.

Puisto on täynnä upeita rakennelmia, jotka on koottu pelkästään legoista.

Neljäntenä päivänä suuntasimme pohjoisempaan kohti suurta eläinpuistoa. Yövyimme ensin Thorup guesthousessa, jota piti aivan ihana vanha pariskunta. He työskentelivät vuorotellen 24/7. Saimme käyttöömme upean huoneiston, jossa oli kolme makuuhuonetta ja keittiö. Kalusteet olivat antiikkisia ja talosta tuli hieman mummola mieleen. Valitettavasti talo oli umpihomeessa emmekä pystyneet olemaan siellä yhtä yötä enempää. Illalla katon läpi alkoi tulemaan vettä emmekä voineet muuta kuin laittaa kulhoja lattialle vanhanaikaiseen tyyliin. En raskinut vaatia rahojakaan takaisin, sillä pariskunta oli niin suloinen.

Seuraavana päivänä suuntasimme Ree Park Safari eläinpuistoon, joka oli upea paikka. Eläimet saivat liikkua hyvin suurissa tiloissa, joissa oli toki korkeat aidat, mutta pieniä häkkejä ei näkynyt missään. Apinoita saattoi juosta missä tahansa eläintarhan alueella, mutta ne eivät kuitenkaan karanneet puistosta pois. Kävimme oikealla safarilla, joka ajeli kirahvien keskellä aivan kuin Etelä-Afrikassa. Lisäksi kävimme pienen junan kyydissä, joka kierteli mm. buffaloiden seassa. En pysty käymään eläintarhoissa, joissa eläimet ovat pienissä häkeissä. Undulaattihäkitkin ovat minulle liikaa. Mutta tuo puisto oli ihana, vaikka toki eläimet olisivat varmasti olleet onnellisempia vapaina Afrikassa.. Tanska on täynnä eläintarhoja ja safareita, joten ainakin yhdessä kannattaa käydä piipahtamassa.

Viidennen yön vietimme Ebeltoftissa, joka oli samoilla seuduilla puiston kanssa. Ebeltoftin hotelli oli upea. Se muistutti myös pientä asuntoa keittöineen päivineen. Unelma lapsiperheelle. Ranta oli todella kaunis ja kaupungissa vieraili pieni sirkus, mutta sitä emme kerenneet näkemään. Rannalla on upea vanha sotalaiva KDM Jylland vuodelta 1860, jota kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa, mikäli on aikaa. Laivassa oli tallella aidot tykit ym.

Ebeltoftista lähtee 1-2 kertaa päivässä suuri autolautta Oddeen. Legoland sijaitsee Jylland saarella, kun Kööpenhamina on vastaavasti Seelannissa. Autolautalla pääsi näppärästi saarelta toiselle. Toki se oli huomattavasti kalliimpi kuin tietulli, mutta kokemisen arvoinen elämys ainakin oli. Oddesta pääsi näppärästi ajamaan Kööpenhaminaan.

Kävimme vielä Dinos legelandissa, joka muistutti hyvin paljon Leo's leikkimaata, mutta oli dinosaurusteemainen. Saivat lapset vielä purkaa vähän energiaa. Nuorin poikamme on aina ollut dinosaurusfani, joten pitihän tämäkin käydä kokeilemassa. Näimme puiston itseasiassa moottoritieltä toisena päivänä ja päätin että takaisintullessa käydään tuolla. Dinomaa sijaitsee lähellä Kööpenhaminaa.

Viimeisen yön olimme vielä samaisessa Danhostellissa kuin ensimmäisenkin yön ja seuraavana päivänä lähti lento Suomeen. Auton palauttaminenkin sujui ongelmitta. Lennotkin menivät hyvin, paitsi Kööpenhaminan lento oli hieman myöhässä eikä Norwegian malttanut odottaa 15minuuttia, joten myöhästyimme Oulun lennolta. Meidät toki siirrettiin ilmaiseksi illan lennolle ja saimme hengailla lentokentällä kolmisen tuntia. Mutta muuten ei ollut ongelmaa.