keskiviikko 20. heinäkuuta 2016

Terveellinen mansikkahillo (video)



Bongasin Mind over munch blogista ihanan hillo-ohjeen, johon ei tarvita lainkaan sokeria! Inhoan hilloja, koska ne ovat lähinnä vain sokeria. Jos käytän valmishilloja, käytän st.dalfour merkin hilloja, jotka on makeutettu hedelmämehutiivisteellä. Mutta hilloissakin on usein säilöntä- ja lisäaineita, joten tässä on sekä superkevyt että superterveellinen vaihtoehto perushilloille! Raaka-aineitakaan ei tarvita kuin kaksi!

5dl mansikoita
2rkl chia siemeniä


Hienonna mansikat blenderissä. Lisää chia-siemet ja sekoita. Purkita ja laita jääkaappiin pariksi tunniksi. Chia-siemenet muodostavat nesteen kanssa hyytelöä, joka saa marjoista hillomaista. Siemenet eivät kuitenkaan maistu millekään, joten ne eivät muuta mansikoiden makua. 


Tämä terveyshillo säilyy jääkaapissa noin viikon. Tämän jälkeen hillon syytä pakastaa. Mansikat vaativat hieman sokeria säilyäkseen pitkiä aikoja. Joten jos hilloa tekee paljon, lisäisin vielä pari ruokalusikallista sokeria joukkoon.


Tähän hilloon voi käyttää myös muita marjoja tai hedelmiä. Värikkäissä kesäkynsissäni on vähän intialaista vivahdetta. Koristeet ovat kynsitarroja.


Hillo sopii melkein mihin vain! Sitä voi käyttää leivontaan tai syödä sellaisenaan.
Itse laitan hilloa usein rahkan tai raejuuston joukkoon. Tämä toimii hyvin kevyenä mutta täyttävänä iltapalana. Yllä olevassa kuvassa on hilloa terveyslettujeni kanssa. Niihin tarvitaan vain banaania ja kananmunia. Ja maistuvat yhtä hyville kuin perus letutkin! Kts ohje täältä.


 Tein viime vuonna mansikkahilloa ilman keittämistä. Tähän tulee mukaan kuitenkin sokeria ja sakeuttamisaineita, joten se kyllä häviää terveellisyydessä tälle hillolle mennen tullen. Mutta huomattavasti parempi vaihtoehto se on keitetylle hillolle. Ohje löytyy videon kera täältä.


0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi <3