lauantai 19. maaliskuuta 2016

Granola



Latasin youtubeen videon muutamista ruoista, joita monet ihmiset pitävät terveellisinä, mutta todellisuudessa ne ovat kaukana siitä. Ensimmäisenä mainitsen myslit, jotka ovat usein todella prosessoituja ja sokeroituja kaloripommeja. Mutta terveellisiäkin vaihtoehtoja löytyy.
 
Paras on aina itse tehty, jotta varmasti tietää mitä mysli pitää sisällään.
Olen tehnyt mysliä aiemminkin, mutta tässä on vähän paranneltu versio.


Sekoita kaurahiutaleet, leseet, kookoslastut, pähkinät, siemenet ja kuivatut marjat kulhossa. Mittaa toiseen kulhoon öljy, hunaja ja mausteet. Sekoita hyvin ja lisää seos kuivien aineiden joukkoon.

Sekoita hyvin ja kaada seos leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Paahda mysliä ensin 150 asteessa n.20min. Sen jälkeen vielä 120 asteessa n.30min.

Anna jäähtyä ja kaada purkkeihin. Mysli on parasta maustamattoman jogurtin kanssa. 


Videolla otan esiin mm. jogurttipähkinät, dieettiruoat, välipalapatukat, pikapuurot, agavesiirapin, täysjyväleivät, lehmänmaidon, makurahkat ja jogurtit sekä jodioimattomat muotisuolat (esim. Himalajan suola).

Tarkoitukseni ei ole paasata miten ihmisten tulisi syödä tai käyttäytyä. 
Jaan vain mielelläni tietoa eteenpäin. Jokainen aikuinen päättää itsestään.
 
Itse olen innostunut terveellisestä ruokavaliosta, koska siitä saa älyttömän paljon virtaa ja hyvää polttoainetta keholle. Rasvaiset ja sokeriset ruoat saavat kehon voimaan pahoin. Moni kiusallinen vaiva paranee pelkällä ruokavalion muutoksella. Ymmärrän myös väsyneitä ihmisiä, joilla ei ole energiaa tehdä kaikkia ruokia itse. Esim. pienten lasten äideiltä ei ikinä kehtaisi vaatia itse tehtyä ruokaa joka päivälle. Eineksiäkin on lupa käyttää, oma jaksaminen on tärkeintä. Mikäli yhtään on energiaa, on kiva kuitenkin panostaa terveelliseen ravintoon. Kunhan vauhtiin pääsee, niin kauppaostoksetkin menevät ihan rutiinilla. Tulee automaattisesti nostettua kärryyn terveellisempi vaihtoehto. Kätevintä tietty on, jos oppii jo pienestä pitäen terveellisen ruokavalion, niin silloin ei tarvitse nähdä aikuisena niin paljon vaivaa. Terveellinen ruokavalio on usein ihan pienistä asioista kiinni. Leipää pystyy vähentämään ja lisäämään vaikka hedelmiä ruokavalioon. Maitotuotteet, lihat, pastat, riisit ym oppii valitsemaan terveellisimmän mukaan. 

 

Ja muistakaa pitää herkuttelupäivä!

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi <3