Chili con carne


 Olen viime aikoina julkaissut paljon ruokareseptejä, sillä minusta on kiva saada blogiin hieman vaihtelua. Blogi on pääasiassa leivontablogi, mutta ruokareseptit ovat olleet myös todella suosittuja ja niitä on toivottu lisää.

Olen ollut omaishoitajana pitkään pojan syöpäsairaudesta johtuen ja minulla on ollut myös enemmän aikaa panostaa ruoanlaittoon. Käsillä tekeminen ja keittiössä häärääminen on myös hyvää arjen terapiaa. Minulle on tärkeää tehdä terveellistä kotiruokaa perheelle, jotta koko perhe voisi jatkossa mahdollisimman hyvin. 

Chili con carne on yksi poikamme lempiruoiasta ja tässä on siihen helppo ja nopea ohje! 
YouTubesta löytyy myös lyhyt videonpätkä tähän.


800 g jauhelihaa
1 rkl jauhelihamaustetta
2 valkosipulinkynttä
1 sipuli
1 (suippo)paprika
800 g tomaattimurskaa tai passataa
2 dl vettä
1 tl sokeria
1 lihaliemikuutio
1 chili tai 4 tl chilikastiketta
1 tlk kidneypapuja


  • Ruskista jauheliha öljyssä. 
  • Mausta jauhelihamausteella.
  • Pilko sipulit ja paprika. 
  • Lisää jauhelihan joukkoon ja paista pari minuuttia, jotta kasvikset pehmenevät. Sipuleita ei tarvitse kuullottaa.
  • Lisää joukkoon tomaattisose, vesi, sokeri ja liemikuutio.
  • Pilko joukkoon chili tai käytä chilikastiketta.
  • Keitä seosta miedolla lämmöllä noin 20min.
  • Lisää lopuksi joukkoon pavut.
  • Tarjoile riisin kera


Olen lisännyt youtubeen ja tiktokiin videoita, joissa näytän mitä olemme syöneet viikon aikana. Toivon että ihmiset saavat näistä kenties ideoita arkiruokailuun. 

Minulla on nykyisin tapana suunnitella viikon ruokalista ennakkoon ja ostan tarvittavat raaka-aineet jo edellisellä viikolla. Tilaan ruokatavarat kauppakassipalvelusta, jolloin ei tarvitse käyttää aikaa kaupassakäyntiin ja heräteostoksia tulee vähemmän. Olen huomannut, että tällä tavalla meillä menee ruokaostoksiin huomattavasti vähemän rahaa kuin aiemmin. Pientä täydennystä viikon aikana usein tarvitaan, mutta suurimman osan ruokaostoksista voi tehdä kerralla. Meillä menee nykyisin korkeintaan 200€ viikossa ruokaostoksiin neljän hengen perheessä. Näin säästyy sekä rahaa että aikaa.

Kommentit